contact
Augustus 2023

Hardfruit seizoen 2023-2024

In Nederland & Europa

„Grootste uitdaging in perenmarkt zit hem in totaal verschillend aanbod"

De lagere Europese perenoogst zorgt voor hoge verwachtingen bij de Nederlandse perentelers. „En dan zijn er zelfs geluiden dat de prognoses in België nog naar beneden bijgesteld worden. Tegelijkertijd kan er veel geroepen worden, maar de peren moeten ook nog verkocht worden. Daar zullen we de komende tijd de middenweg in moeten vinden tussen de verwachtingen van de telers en klanten", constateert Randy Dijksman (product verantwoordelijke Hardfruit bij Combilo). 

Volgens Randy wordt er momenteel nog erg weinig handel gedaan. „Wij zijn vandaag de laatste oude peren aan het laden. Volgende week starten we met de eerste nieuwe Belgische Conference-peren. Veel inkopers zijn nog op vakantie en het vorige seizoen ebt nog na. Hoe het seizoen er daadwerkelijk uit gaat zien, moet de komende tijd gaan blijken. Maar de prijzen zullen sowieso op een hoger niveau gaan starten dan vorig jaar. En de retailers begrijpen ook wel dat de peren tussen de 10 en 20 cent duurder zullen zijn, maar een prijsverdubbeling zal niet aan de orde zijn. De peer blijft toch een commodity waar veel acties in plaatsvinden."

„In mijn optiek zit de grootste uitdaging in een totaal verschillend aanbod ten opzichte van vorig jaar. Er wordt veel naar de oogstprognoses gekeken, maar we hebben ook een heel andere maatverdeling. De peren zijn grover en het aandeel klasse II zal groter uitvallen. Vorig jaar was vrijwel elke partij peren geschikt om te verpakken voor een discountsupermarkt, maar er zit nu veel meer onderscheid tussen de partijen. Door de grotere kwaliteitsverschillen zal de prijs per partij ook veel meer variëren."

„Ik verwacht dat de Comice-peren dit seizoen binnen no time door Italië zullen worden afgenomen. Ook zie ik veel ruimte voor de Lukassen-peer. Als de verwachtingen voor de Conference-peer hoog zijn, loopt de Lukassen vaak goed." Ook de ontwikkeling van clubrassen houdt Randy goed in de gaten. „Hoe je het went of keert, van de Conference is in de loop der jaren toch steeds meer een gooi- en smijtpeer gemaakt. Wij merken bij onze klanten dat er grote interesse is in noviteiten zoals rode peren. Zo zijn de herhalingsaankopen van bijvoorbeeld de Sweet Sensation- en Qtee-peer bijzonder hoog."

Benieuwd naar de andere nieuwsberichten?

Terug naar overzicht